Op dit moment zijn er zeven verschillende Formule 1 banden en is er slechts één producent: Pirelli. De Italiaanse bandenproducent levert aan alle teams dezelfde setjes banden. Alle zeven soorten banden kennen een eigen hardheid en zijn geschikt voor andere weertypes en omstandigheden.
Welke Formule 1 banden zijn er?
Een Formule 1 band bestaat uit compound en constructie. Compound is het deel van de band dat daadwerkelijk contact maakt met het asfalt. De constructie is de zijkant van de band. Deze heeft een bepaalde hardheid die bepaalt hoe lang deze mee kan. De hardheid van een band varieert van ultra soft tot hard.
De banden zijn te herkennen aan de kleur op de zijkant van de band. Er zijn in totaal zeven verschillende soorten banden:
- Paars: Ultra Soft
- Rood: Super Soft
- Geel: Soft
- Wit: Medium
- Oranje: Hard
- Groen: Intermediates
- Blauw: Full Wet
In principe geldt dat hoe zachter de F1 band is, hoe meer snelheid de band biedt. Aan de andere kant slijt een zachtere band wel sneller. Een harde band is precies het tegenovergestelde. Deze gaat langer mee, maar biedt minder grip op de baan. Het verschil in banden zit dus in de compound en constructie.
Ter aanvulling op de banden Ultra Soft – Hard en alles daartussen zijn er ook nog de Intermediates en Full Wets. De Intermediates (groene kleur) zit overal precies tussenin. Deze kunnen het beste worden gebruikt wanneer het niet te nat is, maar ook niet te droog weer. De laatstgenoemde banden: de Full Wets (blauwe kleur), zijn regenbanden en worden vanzelfsprekend alleen gebruikt als het regent of de baan nat is.
Tijdens een Grand Prix hebben de teams niet onbeperkt toegang tot alle banden. Om het racen wat spannender te maken moet er gekozen worden tussen de door Pirelli bepaalde banden. Aan de hand van de eigenschappen van het circuit kiest Pirelli drie verschillende banden. De teams moeten tijdens een race minimaal twee van deze drie banden gebruiken.
F1 banden: Wat zijn de regels?
Gedurende een raceweekend, van vrijdag tot en met zondag, krijgen de teams voor elke auto dertien bandensets. Drie van de dertien bandensets worden door Pirelli apart gehouden en worden tijdens de daadwerkelijke race op zondag gebruikt.
De resterende 10 setjes mogen het gehele weekend gebruikt worden. De teams bepalen dus zelf wat er met de overige sets gebeurt. Zo kunnen ze de zachte bandensets gebruiken om een scherpe tijd neer te zetten tijdens de kwalificatie en zodoende vooraan te starten, of de zachte bandensets bewaren voor de race op zondag.
Samengevat:
- Elke raceweekend krijgen alle F1-teams 13 setjes van Pirelli.
- 3 setjes banden worden door Pirelli bewaard voor tijdens de race op zondag.
- De overige 10 bandensets mogen de teams vrij gebruiken van vrijdag t/m zondag.
- Elke race moeten er minimaal twee verschillende compounds gebruikt worden.
- Iedere coureur dient dus minimaal 1 keer te stoppen voor een bandenwissel.