Inhoudsopgave
Formule 1 in Monaco
Formule 1 in Monaco is al een begrip sinds 1950. Dat jaar was namelijk het eerste jaar waarin het kampioenschap werd gehouden. De race, die toen al tussen 1929 en 1937 werd gehouden, werd direct opgenomen in het kampioenschap. De eerste editie werd gewonnen door Juan-Manuel Fangio. De Argentijn zou later ook de eerste wereldkampioen worden. In de volgende jaren verdween de Grand Prix echter van de Formule 1 kalender. In 1951 en 1952 werd er wel geracet, maar volgens afwijkende regels. In 1953 en 1954 was er geen race in de straten van Monte Carlo.
Sinds 1955 staat de wedstrijd ieder jaar op het programma. Tegenwoordig is dat als onderdeel van het Europese deel van het wereldkampioenschap. Dat betekent dat de race altijd rond eind mei of begin juni wordt gehouden tegenwoordig. Veel grote namen uit de racesport hebben er weten te winnen. Recordhouder is de Braziliaan Ayrton Senna met zes overwinningen. Ook de Engelsman Graham Hill en de Duitser Michael Schumacher wisten er vijf keer te winnen. In recente jaren wonnen zowel Lewis Hamilton als Nico Rosberg er driemaal. Daarnaast wonnen bekende coureurs als Niki Lauda, Fernando Alonso, Alain Prost en Sebastian Vettel eens of vaker.
F1 Reizen en tickets overzicht
TUI
- Compleet verzorgde reis;
- Altijd inclusief F1 ticket en transfer naar het circuit;
- Met vliegtuig of eigen vervoer;
- Paddock Club mogelijkheden.
P1 Travel
- Losse F1 tickets;
- Compleet verzorgde reizen, incl. F1 tickets;
- Exclusieve Oranje Tribune;
- Optioneel: upgraden F1 tickets;
- Paddock Club mogelijkheden.
Corendon
- Compleet verzorgde reis;
- Altijd inclusief F1 tickets;
- Exclusieve Oranje Tribune;
- Optioneel: upgraden F1 tickets.
Stip Reizen
- Compleet verzorgde reis;
- Altijd inclusief F1 tickets;
- Exclusieve Oranje Tribune;
- Optioneel: upgraden F1 tickets.
Sportreizen.com
- Compleet verzorgde reizen, incl. F1 tickets;
- Hotelarrangement;
- Bus arrangement;
- Optioneel: upgraden F1 tickets;
- Op maat gemaakte (groeps)reis.
De Grand Prix van Monaco dankt zijn faam in grote mate aan het feit dat er op de straten van de stad Monte Carlo wordt gereden. Hier wordt al vele jaren hetzelfde parcours uitgezet, met bijvoorbeeld de iconische klim en de tunnel. Wel zin door de jaren heen voortdurend kleine aanpassingen gedaan aan het parcours. Toch is dit anders dan voor vele andere wedstrijden in de sport geldt. In andere landen wordt vaak gewisseld van circuit, in sommige landen tot wel meer dan tien keer. Monaco heeft echter altijd dezelfde plek behouden voor de race.
Max Verstappen in Monte Carlo
Max Verstappen werd in 2018 houder van het baanrecord. Daarbij moet wel aangetekend worden dat door de organisatie besloten is om oude baanrecords in ere te houden wanneer er veranderingen in de route worden doorgevoerd. Dat betekent dat ook Michael Schumacher, Rubens Barrichello, nogmaals Schumacher, Michele Alboreto, Ronnie Peterson en Jackie Stewart in de boeken staan. Tegenwoordig wordt ook het baanrecord uit de elektrische klasse Formula E apart bijgehouden. Dit staat echter los van de Formule 1. Verstappen bezit ook echt de snelste tijd van allemaal met 1:14:260.
Altijd spektakel in Monaco
Van het Circuit de Monaco wordt gezegd dat het één van de meest uitdagende parcoursen in een Formule 1 seizoen is. Dit heeft mede ook te maken met het feit dat de omstandigheden niet geoptimaliseerd kunnen worden voor de bolides. Dat betekent dus dat er bijvoorbeeld veel meer hoogteverschillen moeten worden overwonnen dan op een circuit dat speciaal is aangelegd voor de races. Ook zijn de bochten veel scherper dan gebruikelijk is op de vaste circuits. Dit vraagt om een andere manier van rijden, die ook voor spektakel voor kijkers zorgt. Dit is ook wat de race zo populair maakt.
Omdat Circuit de Monaco een stratencircuit betreft, moeten er jaarlijks werkzaamheden worden gedaan om de straten klaar te maken voor de Grand Prix van Monaco. Dit neemt in totaal zo’n zes weken per jaar in beslag om op te bouwen en drie weken om weer af te breken. Dit is ook een reden waarom veel liefhebbers rondom de race ook een vakantie plannen. Zo is te volgen hoe deze werkzaamheden precies worden uitgevoerd. Dan is ook goed te zien welke extra veiligheidsmaatregelen genomen moeten worden. Dit komt doordat deze minder goed zijn dan op vaste circuits.
Circuit de Monaco
Tegenwoordig heet het Circuit ook echt Circuit de Monaco, al wordt het ook vaak gewoon Monte Carlo genoemd. Het idee om hier een race te houden werd al in 1929 geopperd door Anthony Noghès. Dit was ook één van de bedenkers van de Rally van Monte Carlo die nog altijd bestaat. Noghès is ook de uitvinder van de zwart-wit geblokte vlag om het einde van de race mee aan te geven. Het originele circuit was gebonden aan het stratenplan van de stad. Dat betekent dat bepaalde bochten en stukken straat onontkoombaar waren voor een goede ronde door de stad.
Dat Circuit de Monaco gebonden is aan het stratenplan van de stad Monte Carlo, is ook vaak de reden voor wijzigingen in het parcours geweest door de jaren heen. Met de ontwikkeling van de stad en de straten sinds 1929 tot de dag van vandaag, werd ook de race hier regelmatig aan aangepast. Het circuit is wel altijd rond 3,3 kilometer lang gebleven, met een lengte van 3,337 kilometer in de huidige vorm sinds 2015. Dat neemt niet weg dat sommige veranderingen een organisatorische reden hadden.
Veranderingen in de race
Het circuit voor de Grand Prix van Monaco is weliswaar voor het overgrote deel hetzelfde gebleven in de vele tientallen jaren waarin de race gehouden is. Maar er zijn wel kleine veranderingen doorgevoerd om organisatorische redenen. Zo is de start en finish al eens verplaatst. Die was ooit op de Boulevard Albert, maar ligt sinds de jaren vijftig van de twintigste eeuw op de huidige locatie. Ook zijn bepaalde bochten op bepaalde momenten uit de race gelaten, en soms later weer toegevoegd, met het oog op de veiligheid voor de coureurs. Dit had onder andere te maken met de steeds hogere snelheden.
Verblijven in Monaco
Verblijven in Monaco om de Grand Prix te kunnen bijwonen kan op veel verschillende manieren. De methode die door echte liefhebbers wordt verkozen, is het verblijven op een camping in de omgeving. Vaak is dat net over de grens van het Prinsendom, in Frankrijk. Daar verzamelen veel fans van de sport zich om samen toe te leven naar de race en deze vervolgens ook gezamenlijk te beleven. Het is daarom vaak ook zo dat de campings al vroeg zijn volgeboekt en je er dus ook tijdig bij moet zijn om een plek te bemachtigen.
Een andere manier om in het Prinsendom te verblijven om de Grand prix van Monaco te kunnen zien, is door een kamer in de iconische hotels te reserveren. Je zit dan letterlijk bovenop de race. De wedstrijd vindt immers plaats in de straten waar deze hotels gevestigd zijn. Wel is bekend dat de prijzen voor deze kamers bovengemiddeld zijn en je er dus wel ook het nodige budget voor vrij zal moeten maken om hier te kunnen verblijven. Bovendien moet je ook hier tijdig bij zijn om te voorkomen dat je naast een plekje grijpt omdat alles volgeboekt is.
Hotels in de omgeving
Er is natuurlijk wel ook een alternatief wanneer je toch in een hotel zou willen verblijven. In dat geval kan je er ook voor kiezen om hotels in de omgeving te zoeken. Je kunt dan op de dag van de Grand Prix van Monaco naar het stratencircuit van Monte Carlo trekken om een plekje te zoeken om de wedstrijd te zien. Er zijn verschillende delen van de stad specifiek ingericht om de wedstrijd als toeschouwer te kunnen zien. Er zijn in de directe omgeving honderden hotels te vinden waar je een kamer kan boeken om de race te volgen.
Vakantiehuizen en andere huizen
Ook het verblijf in een huis in Monaco hoeft geen probleem te zijn. Zo zijn er voldoende vakantiehuizen te vinden die te huren zijn. Daarnaast zijn ook hier de nodige plekken te vinden op de bekende platforms voor particuliere verhuur van huizen, zoals Airbnb. Daarmee kan je dan ook goed dichtbij de wedstrijd komen, mits je het juiste huis hiervoor huurt. Wie al vroeg in de week zijn intrek neemt, kan de hele week de motoren van de auto’s horen brullen omdat er getest en gesleuteld wordt voordat de wedstrijd daadwerkelijk begint.
Nadat de Grand Prix van Monaco één van de wedstrijden was die in 2020 werd afgelast vanwege de coronapandemie, wordt deze wel weer gehouden in de komende jaren. Hoewel er onder experts wel enige discussie is of deze wedstrijd nog veilig genoeg is in het licht van de regels van de moderne racesport. Dat neemt niet weg dat in recente jaren steeds meerjarige verlengingen van het contract zijn getekend door de stad en door de Formule 1. Waarmee steeds weer werd veiliggesteld dat de klassieker ook in de jaren die gingen komen te zien zou zijn. Dit blijft nu ook zo.