Wat is DRS in de Formule 1?

DRS staat voor ‘Drag Reduction System’ en geeft de coureur meer kansen om in te halen. Dit systeem werd in 2011 geïntroduceerd en hoor je regelmatig terugkomen in de Formule 1. DRS is een mechanisme waarbij de achtervleugel van de F1-auto openklapt, waardoor de luchtweerstand lager wordt. Wat DRS betekent en hoe het precies werkt lees je in dit blogbericht.

Drag Reduction System (DRS)

Dankzij het Drag Reduction System (DRS) is het dus mogelijk om de luchtweerstand te verlagen. Minder luchtweerstand zorgt ervoor dat de auto minder kracht tegen zich heeft werken en daardoor harder kan rijden. Gemiddelde kan een Formule 1-auto 12 kilometer per uur harder rijden met een actieve DRS.

In de praktijk wordt het systeem geactiveerd door de coureur met een simpele druk op een knop op het stuur. De raceleiding heeft bepaalt dat het systeem pas geactiveerd mag worden vanaf de derde ronde van een Grand Prix.

Op een tweetal rechte stukken van de baan kan de coureur DRS krijgen. Dit kan alleen wanneer de afstand met de auto voor hem minder dan een seconde is. Voor iedere DRS-zone is een detectiepunt dat de afstand tussen de twee auto’s vaststelt. Is dit minder dan de voorgeschreven seconde, dan kan de coureur de DRS-knop gebruiken om een inhaalactie te maken.

Op televisie is vaak goed te zien dat de flappen opengaan wanneer de inhaalactie gemaakt wordt en vlak voor het eind van het rechte stuk weer dichtklappen. Vanaf dat moment wordt de auto weer steviger op het asfalt gedrukt en heeft de auto weer de maximale grip.

Regels omtrent het gebruik van DRS in de Formule 1

Het gebruik van de achterflappen is geen garantie om tot een inhaalactie te komen. Wanneer er drie of meer coureurs binnen de seconde van elkaar zitten kan het systeem namelijk ook defensief gebruikt worden. In de praktijk zien we echter dat er altijd een plekje mee gewonnen wordt of dat er een ronde later alsnog wordt toegeslagen.

Wanneer mag een coureur DRS gebruiken in de F1?

  • Het mag alleen gebruikt worden in twee vooraf bepaalde zones;
  • Het systeem mag pas gebruikt worden vanaf ronde drie;
  • Wanneer de afstand met voorganger 1 seconde of korter is.

In de volgende gevallen mag er geen gebruikgemaakt worden van DRS.

  • Tijdens regenachtige omstandigheden mag het niet gebruikt worden;
  • Tijdes de Safety Car en Virtual Safety Car.

Plaats een reactie